Uverejnené

FOTKA AKO PRODUKT

Produktová fotografia



Produktová fotografia je špecifický typ fotografie, ktorá sa zameriava na snímanie produktov s cieľom prezentovať ich čo najatraktívnejšie a najvýstižnejšie. Práve tieto fotografie sa často využívajú v reklame, e-commerce, katalógoch a iných propagačných materiáloch. Cieľom takejto fotky je preto zachytiť vzhľad produktu tak, aby zaujal potenciálnych zákazníkov a podnietil ich záujem k nákupu. Kľúčovú úlohu zohráva správne nasvietenie, vhodná kompozícia a v neposlednom rade nápaditosť. Pri zosúladení všetkých týchto aspektov vznikne fotka, ktorá vyzdvihne vlastnosti produktu, vďaka ktorým produkt vypadá lákavo pre zákazníka.

Tam, kde svetlo udáva tón

Tak ako pri každej fotografickej kategórii, tak aj pri tej produktovej hrá hlavnú úlohu svetlo. Správne nasvietenie zvýrazňuje detaily, použitý materiál, farebnosť, výnimočnosť produktu. Existuje niekoľko rôznych spôsobov ako produkt nasvietiť.

Môžete použiť prirodzené svetlo či umelé, prípadne ich kombináciu. Dôležité je, aby svetlo osvetľovalo dôležité časti produktu (napr. logo). Smer svetla môže vytvoriť rôzne tiene a zvýrazniť dôležité detaily (napr. svetlo zhora môže vytvoriť tieň pod produktom a zvýrazniť jeho textúru, zatiaľ čo svetlo dopadajúce zboku zvýrazní jeho tvar).

Ďalšou otázkou je či použiť mäkké alebo tvrdé svetlo. Mäkké svetlo je v produktovej fotografii preferované a to hlavne preto, že pomáha zjemniť tvrdé tiene a tým aj textúru produktu. Tvrdé svetlo vytvára ostrejší tieň a tým zvýrazňuje hrany. Tento typ svetla je vhodný napr. pri fotení sklenených produktov resp. produktov z materiálov odrážajúcich svetlo.

Pri fotení produktu nemusíte nasvietiť len samotný objekt, ale aj pozadie za ním. Práve nasvietenie pozadia hrá dôležitú úlohu pri vytváraní atmosféry fotografie. Vytvára kontrast medzi produktom a pozadím čím produkt zvýrazňuje.
Farebná teplota svetla ovplyvňuje celkový dojem z fotografie a má vplyv na farebné podanie produktu. Je preto dôležité vybrať vhodnú farebnú teplotu svetla, ktorá zodpovedá povahe a vlastnostiam produktu a žiadanému vzhľadu fotografie.

Správne použitie svetla je jedným z hlavných faktorov, ktorý ovplyvňuje výslednú kvalitu produktovej fotografie. Experimentovanie s rôznymi spôsobmi osvetlenia a nájdenie toho najvhodnejšieho pre konkrétny produkt často vedie k vytvoreniu originálnych reklamných fotografií.



Foto: Mirka Sliacka

A/Symetria v priestore

Kompozícia nám hovorí o usporiadaní a rozmiestnení objektov v priestore. Podobne ako správne osvetlenie aj vhodne zvolená kompozícia vie vyzdvihnúť vlastnosti produktu, ktoré vedia osloviť potenciálneho zákazníka.
V produktovej fotografii sa často využívajú rôzne typy kompozície. Medzi tie najbežnejšie patria:

1. Symetrická alebo stredová kompozícia: Produkt je umiestnený presne v strede fotografie čo vytvára vyvážený vzhľad. Táto kompozícia tiež pôsobí dojmom stability a harmónie. Stredová kompozícia je vhodná pre tvarovo súmerné objekty, pri ktorých rozdelením na polovicu získate dve identické časti. Pomerne často sa v tomto prípade využíva aj efekt zrkadlenia produktu na sklenenej podložke či inej odraznej ploche. Tento typ kompozície patrí medzi tradičné zobrazenia objektov na fotkách a preto ak hľadáte inovatívny prístup siahnite radšej po inom type kompozície.

2. Zlatý rez alebo pravidlo tretím: Zlatý rez je matematický vzorec, ktorý sa často využíva v kompozícii fotografie a výtvarného umenia na určenie optimálneho umiestnenia hlavného subjektu alebo objektu v obraze. Tento vzorec je založený na pomere, ktorý sa považuje za esteticky príjemný a harmonický. Pri použití zlatého rezu sa obraz rozdelí na horizontálne a vertikálne tretiny, pričom hlavný subjekt by mal byť umiestnený v bode, kde sa tieto čiary krížia. Tento spôsob kompozície môže vytvoriť vizuálne príťažlivý a vyvážený obraz, ktorý pritahuje pozornosť diváka. Použitie zlatého rezu môže pomôcť vytvoriť dynamiku, pohyb a harmóniu v obraze. “Prázdny” alebo negatívny priestor, ktorý vzniká takýmto umiestnením objektu zároveň vytvára miesto pre grafiku, umiestnenie loga či reklamného nadpisu.

3. Diagonálna kompozícia: hlavné prvky alebo línie sú umiestnené v uhlopriečke cez obraz. Tento spôsob kompozície sa často využíva na vytvorenie pohybu, dynamiky a záujmu v obraze. Diagonálne línie môžu viesť diváka okom cez scénu a vytvárať zaujímavé vizuálne efekty. Tento kompozičný prvok môže byť veľmi účinný pri vytváraní zaujímavých a dynamických kompozícií.




Foto: Mirka Sliacka

Lifestyle fotografia

Za každou skvelou fotografiou stojí inovatívny nápad a dôsledná príprava. Až keď si viete predstaviť výslednú fotku, môžete začať pracovať na jej technickej realizácii. Svetlo a kompozícia sú dva základné prvky, ktorých vhodnou kombináciou viete vytvoriť veľmi zaujímavú a kvalitnú fotku. Okrem technického prevedenia a dobrej myšlienky existuje ešte jeden faktor, ktorý vie výrazne ovplyvniť zákazníka či si daný produkt kúpi alebo nie. Touto tajnou esenciou je emócia. Nálada a atmosféra na fotke, ktorá vás osloví, dotkne sa vás, vyvolá vo vás spomienku na situáciu, ktorú ste si niekedy zažili, či emóciu, ktorú ste pocítili. Fotka na bielom pozadí, hoc dobre nasvietená, však nemá silu vo vás takéto niečo vyvolať. Tu už hovoríme o tzv. “lifestylovej” fotografii, ktorá sa zameriava na zachytenie produktov v reálnom živote, zobrazuje ich využitie v každodenných situáciách. Čím v potenciálnom zákazníkovi vyvolá pocit potreby produktu, isté emocionálne prepojenie, alebo ak chcete, pocit, že si môžete kúpiť šťastie.

Práve tento typ fotiek sa často využíva na sociálnych sieťach, blogoch , v reklamách a rôznych marketingových materiáloch. Okrem vyvolania emocionálneho prepojenia, takéto fotky poukazujú aj na praktickosť využitia produktov.

Ak ste majiteľom značky, predávate produkty na eshope či len potrebujete nafotiť svoju tvorbu a tým pomôcť svojmu biznisu, radi vám s tým pomôžeme. KONTAKTUJTE NÁS.






Uverejnené

FOTOFEST 2023 – reportáž

Fotofest 2023

Prvý zvolenský fotofestival máme úspešne za sebou. Pod mottom “Prevedieme vás svetom fotografie”, sme návštevníkom ponúkli zaujímavé fakty z histórie fotografie, workshop kyanotypie a analógovej fotografie, ale tiež diskusiu so súčasnými autormi a nemôžeme zabudnúť na fotografickú vernisáž zvolenského umeleckého zoskupenia. Naša vďaka za to, že festival sa mohol uskutočniť patrí donorom: Nadácii SPP a Fondu na podporu umenia. Nesmieme však opomenúť ani vedenie Krajskej knižnice Ľudovíta Štúra vo Zvolene, ktorá nám poskytla svoje priestory počas daždivej soboty, Rozkvet Gallery, ktorí nám zapožičali stojany na výstavu fotografií, našich dobrovoľníkov, ktorí pomáhali pri organizácii festivalu, lektorov, autorov, ktorí si našli čas a prišli o fotke diskutovať a samozrejme aj vás, návštevníkov, ktorí ste prišli podporiť festival svojou účasťou.

Krajskej knižnice Ľudovíta Štúra vo Zvolene

Fotofestival 2023/ Mária Magdaléna

Workshopy

V priestoroch Krajskej knižnice Ľudovíta Štúra sa od 10:00 hodiny konal workshop kyanotypie. Je to historická technika tvorby fotografií pomocou fotocitlivého materiálu, v tomto prípade emulzie nanesenej na akvarelový papier, a prikladania rastliniek, listov a iných prírodnín. K “vyvolaniu” takejto fotky nám stačí len slnečné žiarenie. Keďže nám v sobotu počasie neprialo, nahradili sme slnko UV lampou. Výsledkom bol tmavomodrý (cyan, od toho je odvodený názov) obrázok, na ktorom sú rastlinky zobrazené inverzne, teda biele. Táto technika tvorby fotografie oslovila hlavne deti a mladšie ročníky. Pod vedením našej lektorky Andrei Lakovej, to hravo zvládli aj tí najmladší. Účastníci si nadšene odnášali svoje výtvory domov.
Od 13:00 sa návštevníci mohli hneď pri vstupe do knižnice oboznámiť s tvorbou Jollylook, nadšencov, ktorých spája nielen láska k fotografii, ale aj vášeň pre tvorbu, a ako sami hovoria: “Zachytávanie magických okamihov z bežného ľudského života”. Jollylook predstavili účastníkom fotografické skladačky, vzhľadom pripomínajúce historické fotoaparáty, ktoré však fungujú na filmy instax formátu. Fotografia tak bez veľkej námahy vznikne do niekoľkých minút. Veľkou výhodou týchto fotoaparátov je ich názornosť, veľmi jednoduché pochopenie základného princípu vzniku fotky a dobrého nastavenie samotného prístroja. Od tejto formy fotenia už nie je ďaleko k analógu, ktorému sme sa venovali v Divarte. Expozícia k analógovej fotografii bola prístupná počas celého dňa, od 10:00 do 16:00. Okrem historických, ale aj modernejších fotografických prístrojov, tak mohli účastníci absolvovať krátky kvíz zameraný na zaujímavosti z oblasti filmovej fotky a histórie jej vývoja.

Jollylook

Jollylook/ Andrea Laková/ OZ K.U.S.

Diskusia

Hlavná časť programu, diskusia s vystavujúcimi autormi Borisom Némethom a Rudolfom Baranovičom, sa uskutočnila v novozrekonštruovaných priestoroch študovne. Boris Németh predstavil sériu portrétov s názvom Nositelia, ktorá zachytáva ľudí, istým spôsobom zanechávajúcich svoju stopu v kultúre našej krajiny. Fotografie Rudolfa Baranoviča zachytávajú rušný život Londýna so svojou typickou atmosférou pubov, kontrastu historickej a modernej architektúry a neopakovateľných momentov bežného života.
Diskusia sa viedla v duchu tradičných tém ako napr.: ako sa samotní autori dostali k fotke, kde nachádzajú inšpiráciu či predstavenia ich súčasnej tvorby. Dotkli sme sa však aj filozofickejších a aktuálnych tém akými sú hodnota a kvalita fotografie, fotografické trendy, veľmi dôležitá a hlavne v streetfotografii diskutovaná téma etiky a slušnosti vo fotke, a tiež aktuálna téma AI a jej využitie vo fotografii či prípadne ohrozenie klasickej tvorby.

Foto: Boris Németh/ Rudolf Baranovič / Robert Ragan

Večerný program

V Dome Kultúry ŽSR sa večer predstavili zvolenské metalové kapely: Ruineum, Demonic Eyed, Raznutra a Brain Dealers. Okrem hudby sa večer niesol aj v znamení projektu Mária Magdaléna od umeleckého zoskupenia Sick Minded Cult, ktorí predstavili nielen fotografickú časť projektu, ale odpremiérovali aj videoklip s rovnakým námetom pre skladbu Inkvizícia od kapely Demonic Eyed. Dom Kultúry otvoril svoje brány pre fanúšikov o 19:30 a krátko nato už praskal vo švíkoch. Prekvapujúco vysoká návštevnosť všetkých vekových skupín a to, že ľudia ostali až do neskorých nočných hodín, nám potvrdili nielen to, že Zvolen je ešte stále baštou metalu, ale aj naše presvedčenie, že umenie ľudí spája, otvára nové možnosti pohľadu na svet. V každom z nás drieme tvorivá bytosť, ktorá má z času na čas potrebu sebavyjdriť sa.

Ďakujeme všetkým zúčastneným a tešíme sa na ďalšie podobné akcie.

Sick Minded Cult

Demonic Eyed/ Raznutra/ Ruineum/ Brain Dealers/ Sick Minded Cult





Uverejnené

FOTOFEST 2023

Pozvánka

Pozývame Vás na prvý zvolenský Fotofestival, ktorého nultý ročník sa uskutoční 23. septembra 2023 vo Zvolene. Festival vznikol pod záštitou OZ K.U.S., spoločnosti Divart a umeleckého projektu Sick Minded Cult. Akcia je podporená z grantových programov Nadácie SPP a Fondu na podporu umenia. Fotofestival sa bude odohrávať na 3 miestach v rámci mesta Zvolen: park Ľ. Štúra (vedľa Europa SC), Divart (tlačiareň fotografií a fotoštúdio, Dukelských hrdinov 20) a Dom Kultúry ŽSR. Celý program festivalu, okrem večerných koncertov, je prístupný návštevníkom zdarma. 
“Prevedieme vás svetom fotografie” je hlavnou myšlienkou a mottom festivalu. Našim cieľom je ukázať všetkým návštevníkom fascinujúci svet fotografie od jej vzniku až po súčasnosť. Čaká vás ukážka historických spôsobov tvorby fotky, ktorú si aj sami môžete vyskúšať. Súčasťou festivalu je aj výstava súčasných autorov a diskusia k ich tvorbe. Pripravili sme program, ktorý ulahodí každému bez ohľadu veku či znalosti fotografickej tématiky.  

park Ľ. Štúra (vedľa Europa SC)

Fotofestival 2023/ Mária Magdaléna

Na čo sa môžete tešiť?

Otvorenie festivalu prebehne v parku Ľ. Štúra o 10:00h. Prístupná bude výstava fotografov Rudolfa Baranoviča a Borisa Németha a pre mladšie ročníky, ale nielen pre ne, aj workshop kyanotypie. Je to historická technika tvorby fotografií pomocou fotocitlivého materiálu, v tomto prípade emulzie nanesenej na akvarelový papier, a prikladania rastliniek listov a iných prírodnín. K “vyvolaniu” takejto fotky nám stačí len slnečné žiarenie. Výsledkom je tmavomodrý (cyan, od toho je odvodený názov) obrázok, na ktorom sú rastlinky zobrazené inverzne, teda biele.
V rámci sprievodného programu sa môžete od 13:00 tešiť aj na The Jollylook. Sú to fotografický nadšenci, ktorých spája nielen láska k fotografii, ale aj vášeň pre tvorbu, a ako sami hovoria: “Zachytávanie magických okamihov z bežného ľudského života”. Fotoaparáty, ktoré pri tvorbe využívajú sú napriek svojmu historickému vzhľadu veľmi moderné, využívajú technológiu tlače na instax formát. 
Počas celého dňa, od 10:00 do 16:00, bude v Divarte prístupná expozícia k analógovej fotografii. Okrem historických, ale aj modernejších fotografických prístrojov, si budete môcť spraviť krátky kvíz zameraný na zaujímavosti z oblasti filmovej fotky a historie jej vývoja. Po celý čas vám budú k dispozícii odborní pracovníci, ktorí ochotne zodpovedia všetky vaše otázky. 

Jollylook/ Andrea Laková/ OZ K.U.S.

Na koho sa môžete tešiť?

V poobedňajších hodinách sa môžete tešiť na stretnutie s autormi výstavy a na moderovanú diskusiu. Rudolf Baranovič a Boris Németh nám porozprávajú o svojej tvorbe, o tom čo ich inšpiruje a aké fotografické témy ich momentálne oslovujú. 
Rudolf Baranovič je fotograf, ktorého tvorbe dominuje pouličná, reportážna, a koncertná  fotka. Známy je sériou nezameniteľných čiernobielych fotografií z ulíc Bratislavy. Do svojich kompozícií zasadzuje príbeh a zaujímavé momenty. Na festivale budete mať možnosť vidieť jeho fotografie zachytávajúce atmosféru ulíc Londýna.
Boris Németh študoval fotografiu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, na ktorej v roku 2011 ukončil doktorandské štúdium. V súčasnosti na škole pôsobí ako externý pedagóg reportážnej fotografie. Od roku 2006 je fotografom v časopise .týždeň. Na festivale budete mať možnosť vidieť jeho sériu portrétov s názvom Nositelia. Séria fotografií zachytáva ľudí, ktorí istým spôsobom zanechávajú svoju stopu v kultúre našej krajiny.

Foto: Boris Németh/ Rudolf Baranovič

Večerný program

Večerný program bude patriť metalovej hudbe a projektu Sick Minded Cult, ktorý predstaví najnovšiu sériu fotografií s názvom Mária Magdaléna. Sick Minded Cult je umelecké zoskupenie, ktoré ako médium sebavyjadrenia využíva fotografiu, video a v poslednom období aj módny dizajn. Jeho traja členovia vám okrem fotiek predstavia aj klip ku skladbe Demonic Eyed s názvom Inkvizícia, ktorý vznikol na motívy príbehu Márie Magdalény. Môžete sa tešiť na plnohodnotný večer plný umenia a hudby.
Okrem fotiek uvidíte v Dome Kultúry ŽSR aj kapely: Demonic Eyed, Ruineum, Raznutra a Brain Dealers. Lístok na koncerty si môžete zakúpiť TU.

Sick Minded Cult

Demonic Eyed/ Raznutra/ Ruineum/ Brain Dealers

Veríme, že vás program osloví a vidíme sa v sobotu 23.9. na Fotofestivale vo Zvolene.



Uverejnené

FASHION EDITORIAL

Fotenie s externým bleskom

direct flash photography

Direct flash photography alebo fotka s externým bleskom na fotoaparáte, pri ktorej nepoužívate žiadny difúzer alebo svetelný modifikátor. Blesk je pritom priamo namierený na objekt (modelku, produkt a pod.). Keďže svetlo je priame, bez modifikátora, od ničoho sa neodráža a teda ho nemá čo zjemniť, je veľmi tvrdé a intenzívne, kontrastné. Takéto svetlo zvýrazní rysy tváre a nič nezakryje, práve naopak. Môžete sa preto pýtať prečo vlastne túto fotografickú techniku používať.  


Foto: Mirka Sliacka

Prečo je fotenie s priamym bleskom populárne?

Fotenie s priamym bleskom je populárne v módnej, svadobnej či v reklamnej fotografii.  Jedným z dôvodov je, že priamy blesk dodáva fotke špecifickú atmosféru a tiež veľmi módny “vintage look”. Fotka je viac osobná, ľudia sú na nej väčšinou v pohybe, nepózujú (nie prvoplánovo) a to jej dodáva atmosféru autentickosti. Akoby blesk odhalil niečo, čo malo zostať skryté pred zrakmi ostatných. Tento štýl fotografie veľmi pripomína fotožurnalistiku, “náhodne” zachytený moment. Silná energia, spontánnosť a vzrušenie, to je pocit, ktorý sa dostaví z tejto fotky. Niektorí fotografi ho označujú aj ako “classic touch” pripomínajúci staré zlaté časy fotografie. A práve to je ďalším dôvodom obľúbenosti tohto fotografického štýlu. 
S veľkým návratom analógovej fotografie je stále populárnejšia aj vintage úprava digitálnej fotky. Priamy blesk dodáva fotkám atmosféru analógového filmu, pleť je jasnejšia a čierna je viac čiernou, trblietavé detaily na oblečení a makeupe ešte zvýraznia a dotvoria atmosféru. 
Prednosti fotenia s priamym bleskom sa najviac ukážu na fotení v noci. Na párty či svadbe dokážete s bleskom rozhýbať svetlo, zábava sa z bežnej stáva extatickou, priestor sa dostáva do víru energie, a to všetko vďaka priamemu blesku.


Foto: Mirka Sliacka

Ešte stále váhate? Inšpirujte sa!

Letný fashion editorial sme nafotili pre značku Handmade Pepka. Jej hlavou a dušou je Petra Hrončeková, ktorá svoju značku založila na myšlienke udržateľnej módy (slow fashion), preto pri svojej práci využíva materiály, pri ktorých výrobe boli dodržané prísne ekoštandardy. 
My sme fotili ľanové kimono (ľan je materiál veľmi vhodný do letných horúčav), ktoré sa dá nosiť na štýl šiat alebo na chladnejšie letné noci, ako príjemný kabátik. Na fotenie editorialu sme si vybrali prírodné prostredie Arboréta na Borovej hore vo Zvolene, kde nám v horúci letný deň stromy poskytovali dostatok tieňa. Okrem prirodzeného svetla som použila systémový blesk Godox T685ii. Fotila som s objektívom Tamron 18-75mm/2.8, ktorý často využívam práve na fotenie v exteriéri kvôli veľkému zoomového rozsahu a nízkej clone (aj pri 75mm). 




Handmade Pepka
Uverejnené

Vivian Maier

V roku 2007 kúpil John Maloof, mladý zberateľ fotografií, 3000 negatívov a neznámy počet nevyvolaných filmov v dražbe za 380 dolárov. Keď Maloof začal filmy vyvolávať, zistil že ich hodnota je oveľa vyššia ako predpokladal. Rozhodol sa preto vyhľadať pôvodnú majiteľku neuveriteľných záberov. Zistiť kto je ich skutočným autorom nebolo však tak jednoduché akoby sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ich autorka si prenajala sklad pod falošným menom a Maloof až pri náhodnom nájdení mena Vivian Maier na jednej s obálok s negatívmi, zistil jej skutočnú totožnosť. 

Kto je Vivian Maier?

Vivian Maier (1926 – 2009) bola americká street fotografka narodená v New York City. Svojej vášni, dokumentovaniu sveta okolo seba, sa venovala celý dospelý život, a vytvorila tak jednu z najfascinujúcejších zbierok fotografií zachytávajúcich život americkej spoločnosti v druhej polovici 20.storočia. Napriek tomu, že nafotila celkom až 100 000 negatívov, zachovalo sa po nej viac ako 5 000 historických výtlačkov, stoviek kotúčov filmu, rozhovorov so zvukovými páskami a niekoľko fotoaparátov a kamier, jej práca zostala až do jej smrti v roku 2009 neznáma a nepublikovaná. 

Hoci sa v USA narodila, väčšinu svojho detstva prežila vo Francúzsku. A práve tam okolo roku 1949 vznikli jej prvé fotografie. Prvý fotoaparát, Kodak Brownie, iba s jednou rýchlosťou uzávierky, bez ovládania zaostrenia a bez voliča clony nemohol uspokojiť Vivianinu  túžbu po zachytení príbehov obyčajných ľudí v dostatočnej kvalite. A tak si po návrate do USA, v roku 1951, kúpila dvojokú zrkadlovku Rolleiflex. Nešlo o fotoaparát pre väčšinového užívateľa, vzhľadom na vysokú cenu a málo intuitívny spôsob používania. Na jeden film bolo možné nafotiť dvanásť záberov vo formáte 56x56mm, tzv. 6×6. 

“Spravila som také veľké množstvo záberov, aby som našla svoje miesto vo svete.”

Rolleiflex umožňoval svojim užívateľom komponovať snímky voľným okom, či presnejšie na matnici a vďaka tejto zvláštnosti mohla Vivian Maier nafotiť autoportréty. Tie sa tiahnu jej tvorbou naprieč takmer štyrmi dekádami ako nitka prepájajúca jej tvorivé obdobia. Odhadnúť správnu expozíciu svojho vlastného odrazu v kontexte medzi skutočnými predmetmi alebo ľuďmi na neustále sa meniacej ulici, nie je jednoduché. Vivian zachytávala svoj portrét v odraze zrkadiel či vo výkladoch obchodov, dokonalá kompozícia, s výnimočne presným zaostrením poukazuje nielen na technické znalosti fotografky. Ale je aj dôkazom je fotografického majstrovstva a toho, že v jej práci nič nebolo náhodné, naopak,  jednotlivé zábery boli dobre premyslené. Práve v tejto oblasti svojej tvorby najviac experimentuje a dosahuje v nej bravúrne výsledky. 

Zázračná opatrovateľka

Vivian s Rolleiflexom na prsiach prečesávala ulice New Yorku, neskôr Chicaga a zdokonaľovala tak svoje umelecké remeslo. Vo svojej tvorbe zachytávala hlavne ľudí žijúcich na okraji spoločnosti. Ako sama hovorila, v bohatých štvrtiach nemožno urobiť toľko fotiek, pretože ľudia sa skrývajú vo svojich drahých domoch a apartmánoch. V obchodných centrách sa zase ľudia pohybovali príliš rýchlo na to, aby ich bolo možné fotografovať. 

Ľudia, ktorých fotila jej boli do istej miery podobní, zrkadlili jej vlastnú osamelosť, opustenosť, zúfalstvo a neschopnosť vymaniť sa svojmu osudu. Jej fotografie tak vypovedajú o silnom prepojením medzi ňou a jej objektami. Vivian nám postupne, po častiach odhaľuje svoj vnútorný svet a fotografovanie je pre ňu často jediným liekom na chorobu života.

Pri bližšom skúmaní jej tvorby si môžeme všimnúť zaujímavý fenomén, zatiaľ čo fotky detí, chudobným, úbohých ľudí na ulici, priam sršia porozumením a ide z nich akási neha a pochopenie, pri  portrétovaní boháčov sledujeme opačný prístup. Tieto fotky sú plné napätia, hnevu až potlačovanej agresivity. Fotografie vyhotovené z až nepríjemnej blízkosti k objektu, majú atmosféru strachu, akoby im fotografka chcela skôr niečo ukradnúť, než ich odfotiť. 

Osamelý génius

Vivian Maier patrí bezpochyby k najlepším street fotografom vôbec. V jej práci je citeľný zmysel pre detail, svetlo a kompozíciu; dokonalé načasovanie; ľudský pohľad; a neúnavná schopnosť neustále fotiť, veľa fotiť a nikdy nezmeškať ani jediný okamih. Kvalita jej tvorby je fascinujúcejšia o to viac, že Vivian nikdy umenie fotografie neštudovala. Jej fotografická tvorba je výrazne ovplyvnená veľkými menami svojej doby. Práce Brassaia a Henriho Cartier-Bressona poznala hlavne zo svojich častých návštev múzeí a galérií. 

“Myslím, že nič nemá trvať večne. Musíme uvoľniť miesto iným ľuďom, je to kolobeh. Nastúpiš, a keď dôjdeš na koniec, musíš dať rovnakú príležitosť ďalším, a tak dookola.“ 

Nezodpovedanou stále zostáva otázka prečo si Vivian celú svoju prácu nechávala pre seba? Prečo nemala potrebu svoju tvorbu ukázať svetu, zdieľať svoje názory vyjadrené obrazom, diskutovať, motivovať seba aj iných a pochybovať o svojej tvorbe v komunite rovnako zmýšľajúcich ľudí? Svojou osamelosťou a uzavretosťou si Vivian vytvorila ochranný štít proti svetu, ktorý pozorne sledovala cez hľadáčik fotoaparátu a ktorého útržky sa nám začali čiastočne odhaľovať až po jej smrti. Jej skutočné dôvody pre nás zostanú už navždy záhadou a my môžeme len polemizovať o tom, že jej najväčšou túžbou bolo žiť v prítomnosti, odpútať sa od minulosti a nemyslieť príliš na budúcnosť. Cvaknutím fotoaparátu zachytiť neopakovateľný, jedinečný moment a potom ho uvrhnúť späť do večného zabudnutia. 

Na záver

Dva roky po jej smrti, v roku 2009, založil John Maloof webovú stránku www.vivianmaier.com a niekoľko jej fotografií uverejnil na portáli Flickr. Práca Vivian Maier si takmer okamžite získala celosvetovú pozornosť laickej aj umeleckej verejnosti. Jej život a dielo boli námetom na knihy a dokumentárne filmy, vrátane filmu Hľadá sa Vivian Maier (Finding Vivian Maier, 2013), ktorý mal premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale v Toronte a bol nominovaný na Oscara za najlepší dokumentárny film.

Vivian Maier  – osamelá, tajomná postava – street fotografka, opatrovateľka, vizuálny génius – sa stala predmetom širokého uznania a pozornosti. Od monografií až po celosvetové galerijné výstavy a rozsiahle uvedenie celovečerného filmu, fotografie ohromujúce svojou kvalitou, autentickosťou a čistotou zobrazenia. Maier po sebe zanechala celoživotné dielo hodné našej pozornosti. 

Viac článkov o fotografii, fotografoch a umení nájdete aj na stránke www.sickmindedcult.eu

blog: Mirka Sliacka

Naša ponuka fine art médií.

10.7€

FOMEI Collection Baryta SILK 310. Pravý barytový papier pre farebnú a tónovanú fotografiu.

8.9€

Hlboko matný, nekyslý textúrovaný inkjet papier s podložkou zo 100% bavlny Prosím zvoľte

8.9€

Hladký FineArt papier pre špičkové umelecké reprodukcie Prosím zvoľte si rozmer a

7.6€

Fotografický polomatný inkjet papier prémiovej kvality a vysokej plošnej hmotnosti Prosím

5.4€

Hlboko matný prémiový fotopapier s extra prirodzeným podaním čiernej. Papier pre menej

Uverejnené

SPRING EDITORIAL

Farebný minimalizmus

vo fotografii

Hovorí sa, že menej je niekedy viac. A to platí aj pri fotografii. S príchodom jari som vsadila na svetlé farby. Čisté biele fotografické pozadie navodzuje príjemnú náladu, jemnosť, nevinnosť. Ako čerešnička na torte bielu akcentuje výrazne červená farba rúžu. Pútavá a vyzývavá, no zároveň stále decentná.

Pri fotení v ateliéri som kombinovala tvrdé a mäkké svetlo použitím veľkého dáždnika so softboxom s rozmerom 160cm a priame zábleskové svetlo bez softboxu. Fotografie sú “prisvietené” aj striebornou odraznou doskou. Pri záverečnom retuši som venovala pozornosť najmä úprave tónovania svetiel a tieňov.

Viac už nájdete vo videu.

Farebná úprava a retuš portrétnej fotografie
Uverejnené

Ako na portrét 2

Foto: Samo Lanyi

Od začiatku ako sme založili Divart bolo našim cieľom nielen tlačiť kvalitné fotky, ale aj vytvárať komunitu ľudí, pre ktorých je fotografia záľubou a vášňou, dokážu o nej hodiny diskutovať, vymieňať si názory či vysvetľovať rôzne pohľady a postoje k súčasnej fotografickej tvorbe. Našou snahou je nielen spolupracovať s autormi, ktorý už našli svoje miesto a osobitý štýl, ale hľadať aj nových nadšencov, talentovaných fotografov, ktorý sa chcú vo svojej tvorbe posúvať alebo si možno len fotku vyskúšať či niečo viac sa o nej naučiť. 

OBSAH WORKSHOPU

Úvod do portrétnej fotografie 1:

Tento typ workshopu je určený pre úplných začiatočníkov a potrebujete naň len vlastný fotoaparát a nadšenie učiť sa nové veci. Dozviete sa základné informácie na to, ako z tejto fotky (vľavo) spraviť takúto (vpravo).

Foto: Phillip Haumesser

Naučíte sa pracovať so svojím fotoaparátom v manuálnom režime, pracovať s prirodzeným svetlom, povieme si čo je to kompozícia a ako komponovať dobrý portrét.

Úvod do portrétnej fotografie 2:

Pokračovanie portrétneho workshopu je vhodné pre skúsenejších fotografov, ktorí majú zvládnuté základy fotografie, vedia pracovať s clonou a využívať hĺbku ostrosti pri tvorbe portrétu a tiež nastaviť vhodný čas pre dané svetelné podmienky, t.z. vedia fotiť v manuálnom režime fotoaparátu. Počas tohto workshopu sa venujeme hlavne obsahovej stránke fotky. Zameriavame sa na prácu s modelkou, ako pracovať s emóciou na fotke, akým spôsobom vyjadriť myšlienku či zobraziť nápad, ktorý stojí za fotkou. 

Foto z Workshopu

PROGRAM WORKSHOPU

Workshop má vždy teoretickú a praktickú časť s dôrazom na to, aby sme sa čo najviac venovali foteniu.

Teoretická časť:

  • zoznámenie sa účastníkov
  • predstavenie lektorov
  • predstavenie modelky
  • úvod do fotografie 1- expozičný trojuholník, nastavenie fotoaparátu, využívanie prirodzeného svetla vo fotografii, základy kompozície 
  • úvod do fotografie 2- aktivity zamerané na projektové myslenie, výber témy fotenia, príprava modelky, komunikácia s modelkou. 

Praktická časť:

  • presun na lokalitu
  • práca v skupinách – fotografovanie modelky, práca so svetlom a kompozíciou
  • získavanie praktických fotografických zručností
  • konzultácia vybraných záberov s lektorom

Všetky naše workshopy sú založené na vysokej úrovni interaktivity, čo znamená, že ich vedieme tak, aby sa ich účastníci čo najviac zapájali do celého programu. Nie ste teda len pozorovateľmi a poslucháčmi, ale aktívne sa do celého procesu zapájate. 

Každému účastníkovi workshopu vytvoríme dostatočný priestor na to, aby mal možnosť nafotiť najlepšie možné zábery.

Na záver workshopu je pripravená reflexia alebo spätná väzba, v ktorej sa účastníci môžu vyjadriť k tomu či boli splnené ich očakávania, čo sa všetko naučili, čo im na kurze chýbalo, prip. čo bolo podľa nich navyše. Spätná väzba slúži aj pre lektorov a pomáha im nastaviť ďalšie kurzy v budúcnosti tak, aby čo najpresnejšie zodpovedali očakávaniu účastníkov.

Fotografie účastníkov

Samuel Lanyi

Samuel Lanyi

Milan Malecký

Milan Malecký

Kristian Andriamaroson

Kristian Andriamaroson

Denisa Hrašková

Denisa Hrašková

Petra Ščevlíková

Petra Ščevlíková

Lukáš Šedivý

Lukáš Šedivý

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Samuel Maruškin

Kristian Andriamaroson

Kristian Andriamaroson

Kristian Andriamaroson

Kristian Andriamaroson

Kristian Andriamaroson

Kristian Andriamaroson

Lukáš Šedivý

Lukáš Šedivý

Lukáš Šedivý

Lukáš Šedivý

Lukáš Šedivý

Lukáš Šedivý

Lukáš Šedivý

Lukáš Šedivý

Lukáš Šedivý

Lukáš Šedivý

Lukáš Šedivý

Lukáš Šedivý

Denisa Hrašková

Denisa Hrašková

Denisa Hrašková

Denisa Hrašková

Denisa Hrašková

Denisa Hrašková

Denisa Hrašková

Denisa Hrašková

Samuel Lanyi

Samuel Lanyi

Samuel Lanyi

Samuel Lanyi

Samuel Lanyi

Samuel Lanyi

Samuel Lanyi

Samuel Lanyi

Samuel Lanyi

Samuel Lanyi

Petra Ščevlíková

Petra Ščevlíková

Petra Ščevlíková

Petra Ščevlíková

Petra Ščevlíková

Petra Ščevlíková

Milan Malecký

Milan Malecký

Milan Malecký

Milan Malecký

Milan Malecký

Milan Malecký

Milan Malecký

Milan Malecký

Milan Malecký

Milan Malecký

Workshop sa uskutočnil v krásnej letnej atmosfére roku 2022. Zúčastnilo sa ho 10 účastníkov.

Miesto fotenia : Sliač – Kúpele.

Lektor : Mirka Sliacka

Lektor : Ivan Derka

Video : Martin Gajdošík

divart_logo_nove
Uverejnené

Produktové fotenie Simacraft

Novembrová chuťovka v podobe produktového fotenia a reklamného videa.

Spojenie profesionálnych fotiek a videa je niečo, čomu sa radi povenujeme. Dostali sme ponuku na výrobu reklamy na drevený produktový set do kuchyne značky Sinecraft. Zhostili sme sa toho a výsledok nenechal na seba dlho čakať. Zabavili sme sa a dobre sme sa pritom najedli.

Uverejnené

Aspekty ženy

Projekt Aspekty ženy nie je len o fotkách alebo o móde, je spojením fotografie, módneho dizajnu a filozofie. Vnímania ženskosti, prepojenia prírody a človeka, zdôrazňujúc jej silu a zároveň zraniteľnosť. Kolekcia kimon čerpá z japonskej kultúry, no zámerom nie je ju napodobniť. Slúži len ako vyjadrovací prostriedok, ako jazyk, v ktorom keď dokážeme čítať medzi riadkami, stierajú sa rozdiely medzi kultúrami a národmi. Zostáva len to podstatné, bytie samotné. Každý jeden použitý detail, farebnosť, materiál, make up, svetlo, je dôležitý pre konečné vyznenie a správnu interpretáciu diela. Presnosť zachytenia detailov, svetlo či výraz sú však len formou, ktorá dáva obsahu tvar a tým nám umožňuje lepšie a hlbšie pochopiť hlavnú myšlienky diela. Tak ako rôzne aspekty, tváre ženy, tvoria v jeden moment celok, tak aj použité média, fotku, módu atď., treba vnímať ako súčasť väčšieho celku s hlbším významom. 

Nežná dievčina, vášnivá bohyňa, múdra matka a silná bojovníčka – to sú štyri stránky osobnosti, štyri charakteristiky, štyri aspekty ženy. Žena ich prežíva všetky súčasne, no vždy jedno dominuje a ostatné sú v úzadí. Fotografie zobrazujú ženy ako cyklickú bytosť, vyjadrenie aspektov je zároveň zobrazením štyroch ročných období.

Nežná dievčina/princezná

Predstavuje najjemnejšiu časť ženy, je citlivá a vnímavá, dokáže veľa dať, no  zároveň je zraniteľná. Svojou láskou otvára aj iných a tým ich vytrháva z  temnoty. Biele kimono so zeleným lemom a kvetovaným vzorom symbolizuje jar, rozkvet, mladosť, nevinnosť. 

Nespútaná vášnivá bohyňa

Jej červené kimono je symbolom silnej sexuality.  Je to žena, ktorá vie čo chce, sebavedomá a vyžaruje neuveriteľnú ženskosť. Miluje mužov a dáva to najavo svojím telom, chôdzou a celou svojou prirodzenosťou. No zároveň vníma svoju hodnotu. Vášnivá bohyňa ukrýva svoju pravú tvár za maskou Kitsune, ktorá jej prepožičiava magické schopnosti.

Múdra matka

Stelesňuje jedinečnú úlohu ženy, ktorú muž nie je schopný naplniť. Až tým, že daruje život sa stáva celistvou. Strom je znakom plodnosti.  Je to schopnosť učiť  sa a  zároveň svoje učenie odovzdávať ďalej.  Modro-čierna farebnosť symbolizuje stabilitu a múdrosť.

Odvážna bojovníčka 

Odvaha bojovať a vytrvať vo svojich rozhodnutiach. Symbolizuje tiež odvahu odpútať sa od všetkých túžob a lipnutí na materiálnych veciach. Je to nezávislá žena, ochotná vzdať sa komfortu, aby mohla získať oveľa viac. Čierne kimono je symbolom smrti pozemských hodnôt. Tento model je unisex, vhodný pre mužov aj ženy.

Kolekcia je tvorená s ohľadom na prírodu a našu planétu. Kimoná sú z udržateľných materiálov ako je viskóza a bio bavlna s certifikátmi ECOVERO.  Pokiaľ ide o spotrebu vody a chemikálií a uhlíkovú stopu, ECOVERO™ je ekologicky najzodpovednejšia textília, ktorá prekonala nielen ostatné typy umelého hodvábu, ale aj bavlnu.

Výstupom z projektu je 12 fotografií, ktoré sme sa rozhodli vydať aj ako kalendár. Jeho zakúpením podporíte našu ďalšiu tvorbu. Kúpiť si ho môžete TU.

Na projekte spolupracovali

Módna návrhárka – Petra Hrončeková

Fotografka – Mirka Sliacka 

Muah – Lenka Vrbiaková

Modelky – Hanka Pham a Danka Pham

Video – Martin Ploky Gajdošík

Idea-bonsaj

Ateliér Divart

Naša ponuka fine art médií.

10.7€

FOMEI Collection Baryta SILK 310. Pravý barytový papier pre farebnú a tónovanú fotografiu.

8.9€

Hlboko matný, nekyslý textúrovaný inkjet papier s podložkou zo 100% bavlny Prosím zvoľte

8.9€

Hladký FineArt papier pre špičkové umelecké reprodukcie Prosím zvoľte si rozmer a

7.6€

Fotografický polomatný inkjet papier prémiovej kvality a vysokej plošnej hmotnosti Prosím

5.4€

Hlboko matný prémiový fotopapier s extra prirodzeným podaním čiernej. Papier pre menej