Ako na PORTRÉT

5 TIPOV (NIELEN) PRE FOTOGRAFOV

AKO NA PORTRÉT

Na fotenie je dôležité sa pripraviť po technickej, ale aj po obsahovej stránke. Obzvlášť pri portrétoch, či už svadobných, rodinných a i., môže krátky rozhovor, ešte pred samotným fotením, prelomiť ľady a vytvoriť inšpiratívnu a príjemnú atmosféru. Komunikácia je veľmi podstatná pre vytvorenie fotografií, s ktorými budú obe strany, vy aj klient, spokojné. Príprava pred fotením by mala byť preto samozrejmosťou, ale nielen na strane fotografa. Váš klient by mal vedieť aké oblečenie, make-up či rekvizity si má na fotenie priniesť.

Pozrime sa na to, čo je potrebné vedieť pred fotením a ako sa naň pripraviť.

Neviem čo chcem, viem čo nechcem

Hneď prvý bod je najdôležitejší. Mnoho zákazníkov už pri prvom stretnutí vie čo chce a prichádzajú s konkrétnou predstavou o fotografiách. Niektorí z nich nemajú žiadnu alebo len hrubú predstavu o tom, ako by výsledné fotky mali vyzerať. V tomto prípade môžete na to, aké fotky by potešili vašich klientov prísť spoločne s nimi. Pred osobným stretnutím sa dohodnite, aby si vyhľadali na internete typ fotografií, o ktoré majú záujem (rodinné, fotografie detí, svadobné a pod.). A nech si vyberú tie, ktoré najviac zodpovedajú ich osobnému vkusu a štýlu. Viete sa od nich dobre odraziť a vytvoriť tak výsledok, ktorý sa bude čo najviac približovať predstave vašich klientov.

Nájdite spoločnú reč a vytvorte tak dokonalý výsledok.

Nech to má štýl

Téma, teda to či budete fotiť svadobné, rodinné, firemné alebo iné fotky, ovplyvňuje výber lokality, oblečenia a rekvizít. Od témy sa teda odvíja množstvo podstatných detailov, ktoré majú veľký vplyv na výsledné fotky. Fotografie pre firemný web budú mať viac formálny charakter ako portréty do rodinného albumu. Fotografie pre web sa zvyčajne fotia na bielom alebo jednofarebnom pozadí bez rušivých prvkov. Rodinné fotenia sú naopak zaujímavejšie v prostredí, ktoré pôsobí menej formálne a je v ňom veľa “mäkkých” doplnkov. Pre tento typ fotenia sa často využívajú prírodné lokality v závislosti od počasia a ročného obdobia.

Oblečenie je dôležité prispôsobiť účelu na aký chcete fotky neskôr využívať, ale tiež povahe klientov. Je dôležité, aby sa cítili pohodlne a prirodzene. Veľkú úlohu tu zohráva farebnosť, zladenie jednotlivých kúskov podľa prostredia, v ktorom chcete fotiť (môžete ísť do kontrastných farieb alebo ostať v odtieňoch jednej farebnej škály). Neodporúča sa oblečenie s pásikavým vzorom, ktoré na fotke vytvára neželané efekty. Je dobré si pripraviť viacero variánt oblečenia, ktoré si zoberiete so sebou a viete ich pohodlne kombinovať. Veľmi podstatné sú aj doplnky, či už zaujímavé šperky, hodinky, klobúk, šatka, slnečné okuliare, v podstate čokoľvek čo sa dá nájsť v šatníku a čo vystihuje a patrí k osobnosti vašich zákazníkov. Vždy je lepšie priniesť si na fotenie veci, ktoré možno nevyužijete, ako potom ľutovať, že ste niečo nemali so sebou.

Kombinujte, využívajte doplnky a buďte spontánni.

Dokonalosť je v detaile

V deň fotenia chce každý vyzerať čo najlepšie a preto sa niektorí klienti rozhodnú pre úpravu účesu. Návšteva kaderníka alebo holiča je určite dobrá voľba, tesne pred fotením sa však neodporúča radikálna zmena strihu či farby vlasov. Výraznejšia zmena nemusí dopadnúť podľa predstáv a to môže negatívne ovplyvniť pohodlie počas fotenia.

Oblečenie je dobré pred fotením skontrolovať, aby vás neprekvapili škvrny, dierky, chlpy od domáceho miláčika či iné nedostatky. Dôležitou súčasťou príprav je aj make-up. V tomto prípade platí, že menej je viac. Upozornite svoje klientky, aby zvolili make-up na denné nosenie, decentný a prirodzený, ktorý zvýrazní ich prednosti. Pri umeleckom alebo boudoir fotení môže byť k dispozícii maskérka či MUA. V tomto prípade môže byť líčenie cielene výrazné. Závisí to od myšlienky a nápadu, ktorý chce fotograf zobraziť.

Vsaďte na jednoduchosť a prirodzenosť.

Pózovanie vs. prirodzenosť

Mnohí naši zákazníci nie sú zvyknutí pózovať pred fotoaparátom a tak môžu byť prvé momenty vášho stretnutia trošku rozpačité. Aby sme si celý priebeh fotenia dokázali čo najviac spríjemniť, je dôležité, aby zákazník, rovnako ako fotograf, bol pripravený na to, ako bude fotografovanie v ateliéri či mimo neho prebiehať. Ľudia na fotkách by mali vyzerať nenútene a prirodzene a nie strnulo a vystresovane. Na začiatku je preto vhodné ich trošku rozhýbať, nech sa poprechádzajú, pobehnú si, objímu sa a pod.. Vložte do fotiek dynamiku, pohyb ľudí uvoľní, zbaví ich stresu z fotenia a je možné, že si samotné fotenie začnú užívať. Fotograf by mal ľudí nasmerovať, aby vedeli čo robiť s rukami, kam sa pozerať a pod. Na všetky podobné otázky je dôležité sa dopredu pripraviť. Na fotenie už musíte prísť s tým, že viete ako budú vyzerať výsledné fotky.

Fotka by mala rozprávať príbeh. Ako to dosiahnuť? Buďte pripravený zachytiť neplánované momenty, keď ľudia nechajú naplno priechod emóciám. Radosť, smiech, dojatie, slzy, to všetko dá fotkám atmosféru, ktorá bude vašim zákazníkom pri ich prezeraní oživovať spomienky na krásne momenty.

Vytvorte spoločne príbeh, na ktorý budete radi spomínať.

Fotografia je zábava

Termín fotenia si zvoľte tak, aby váš klient bol čo najmenej vyťažený, pokiaľ je to možné. Na fotenie si rezervujte dostatok času a vopred to so zákazníkom odkomunikujte. Ani pre vás ani pre klienta nebude príjemné ak si len “odskočí” na polhodinku z práce, nebude dobre naladený/á a vy nebudete mať dostatok času, aby ste splnili jej/jeho predstavy o fotkách. Náročnejšie je to pri svadobných foteniach, aj tu je však alternatíva fotiť portréty v iný než svadobný deň. Svadobný pár je tak pod oveľa menším tlakom a môže si samotné fotenie naplno a bez stresu vychutnať. Pripomeňte mladomanželom, že svadobný deň sa už nezopakuje a fotky z neho budú pre nich pamiatkou na celý život.

Príprava, oddych a nakoniec zábava.

Na záver už len posledná rada. Vnútorná pohoda fotografa do veľkej miery dokáže ovplyvniť nielen výsledné fotografie, ale aj to ako príjemne sa klient počas fotenia cíti. Pred fotením sa dobre vyspite a večer predtým si podľa možností oddýchnite. Fotenie by malo byť príjemným zážitkom a preto je hlavné, aby ste si tieto chvíle vy aj klient užili a s dobrým pocitom na ne spomínali.